Blog
27 juni 2014

Honderd leerlingen denken over school duurzamer maken

Persbericht BewustWijzer

Rotterdam, donderdag 26 juni was de finale van één van de leukste projecten voor 100 leerlingen van het Libanon Lyceum in Rotterdam. Samen met BewustWijzer (de duurzame school methode) en energiebedrijf Eneco namen ze zes weken geleden de uitdaging aan van rector Erik Zevenbergen. Met als doel: het energieverbruik verminderen en het leerklimaat van de school verbeteren.

Duurzaam doen moet in je ‘systeem’ gaan zitten
De jury kreeg in totaal 30 fantastische projecten gepresenteerd. Er werd vooral gekeken of alle elementen van het onderzoek waren toegepast, of de oplossingen haalbaar en financierbaar zijn en hoe je de leerlingen betrekt bij bewust omgaan met energie opwekken en energie verbruik. De keus was niet makkelijk maar er kon maar één de allerbeste zijn. Uiteindelijk heeft het meidenteam met Ana, Isabel en Francesca gewonnen en ontvingen zij uit handen van niemand minder dan wethouder Hugo de Jonge de felicitaties en de hoofdprijs, een duurzame draagbare zonne-energie oplader. Het plan gaat met name over eenvoudige technische aanpassingen, voorlichting en gaming waardoor het compleet, uitvoerbaar en financieel haalbaar is. Overigens is de wethouder zijn vak niet verleerd en (onder)wees de leerlingen nog op een spellingsfoutje!

Bakstenen in de stortbak, super-aarde en de regenpijpdynamo
Naast de traditionele oplossingen zoals isolatie, zonne-energie, warmte koude opslag, verlichting en het scheiden van afval werd de jury ook blij verrast met out-of-the-box ideeën.
Hieronder een paar voorbeelden:

  • Bakstenen of gevulde flessen in de stortbakken om het waterverbruik van de toiletten te verminderen;
  • Aanbrengen van energieopwekkende trapbedekking aan te brengen in het trappenhuis van de school; elke pauze gaan hier honderden voeten overheen;
  • Meer planten in het gebouw in speciaal ontwikkelde super-aarde met behulp van een luiertest. Het team legde uit dat het luiermateriaal vermengt met aarde een overschot aan water opneemt en pas weer afgeeft als het nodig is. Zo blijven de planten langer leven en hebben de leerlingen en leerkrachten voldoende zuurstof in de leslokalen;
  • Sommige teams bleven niet binnen het schoolgebouw voor de duurzame oplossingen maar kozen voor een nieuw, twee etages hoog fietsenhok waar zonne-energie, energie opwekkende staptegels en windenergie worden geïntegreerd. Daarnaast wordt een deal voorgesteld met de supermarkt achter het schoolgebouw met wie ze samen de warmte-koude opslag zouden gaan delen. De bonus was dat de leerlingen op deze manier een overdekte fietsenstalling zouden krijgen waardoor de fietsen nooit meer natregenen en langer meegaan;
  • Een mogelijk nieuwe ontdekking is ook de regenpijpdynamo. Je moet er maar op komen, energie opwekken via de regenpijp.
    Eén van juryleden docent mevrouw Meinster was enthousiast over de super-aarde, ‘ik moet het nog nalezen in het rapport maar het klinkt zeker als een innovatief en slim plan. Deze opdracht is zeker niet eenvoudig geweest maar voor de leerlingen erg interessant omdat ze zelf iets voor de school konden doen.’

De kost gaat voor de baat uit
De komende weken is de rector Erik Zevenbergen en zijn team aan zet om te bepalen welke ideeën stap voor stap ingevoerd zouden kunnen worden om van het Libanon Lyceum ook daadwerkelijk een duurzame school te maken. Hij vroeg de leerlingen, ‘kan ik nu de begroting voor volgend jaar aanpassen of niet?’ In deze zes weken hebben de leerlingen niet alles tot achter de komma kunnen berekenen maar er ligt in ieder geval voldoende duurzame stof om over na te denken.

zoeken
kalender
Meer Blog-items...
  • Het Libanon is morgen één groot theater met WIRED!
  • FLL klassenfinale
  • De Hoflaankerk; start van het nieuwe schooljaar
  • Sam van der Jagt naar Princeton University
  • Brugklasleerlingen 2017-2018
  • Schoolroeikampioenschap
  • Dutch Delta wint 1e prijs in de categorie Core Values op FLL Open European Championship in Århus, Denemarken
  • Schrijversdag 2017
Pagina 1 van 9EersteVorige[1]2345VolgendeLaatste